Selitev v Evropsko unijo je za mnoge velika priložnost – zaradi zaposlitve, izobraževanja ali višjega življenjskega standarda. Toda pot do urejenega življenja v EU je pogosto prepletena z birokratskimi ovirami. Te se razlikujejo glede na to, ali prihaja posameznik iz države članice EU ali iz tretje države. Razlika je ključna, saj EU državljani uživajo prost pretok oseb, medtem ko imajo tujci izven EU bistveno več postopkov in zahtev.
PRIDOBIVANJE DOVOLJENJ ZA PREBIVANJE IN DELO
- Državljani EU: za delo in prebivanje v drugi državi EU praviloma ne potrebujejo posebnih dovoljenj. Dovolj je prijava prebivališča in sklenjena pogodba o zaposlitvi.
- Druge države: pridobivanje enotnega dovoljenja za prebivanje in delo je pogosto največja ovira. Postopki so dolgotrajni, zahtevajo številne dokumente (pogodba o zaposlitvi, dokazilo o prebivališču, zdravstveno zavarovanje) in vključujejo čakalne dobe, ki lahko trajajo več mesecev.
REGISTRACIJA PREBIVALIŠČA: Vse države EU zahtevajo, da se tujci prijavijo na lokalnem uradu.
- Državljani EU imajo poenostavljen postopek, pogosto zgolj z najemno pogodbo in osebno izkaznico.
- Druge države pa morajo poleg tega predložiti dodatna dokazila in včasih pridobiti začasno dovoljenje, preden uredijo prijavo prebivališča.
DAVČNA ŠTEVILKA: Davčna številka je nujna za delo, odpiranje bančnega računa in plačevanje davkov.
- Državljani EU jo običajno pridobijo hitreje in z manj zapleti.
- Druge države pa se pogosto soočajo z dodatnimi zahtevami – overjenimi dokumenti, prevodi in obveznimi obiski davčnih uradov.
ZDRAVSTVENO ZAVAROVANJE:
- Državljani EU imajo prednost z evropsko kartico zdravstvenega zavarovanja (EHIC), ki pokriva osnovne zdravstvene storitve.
- Druge države pa morajo ob vlogi za prebivanje dokazati ustrezno zdravstveno zavarovanje – bodisi javno bodisi zasebno, kar pogosto povzroči dodatne stroške in nejasnosti.

DOSTOP DO BANČNIH IN FINANČNIH STORITEV: Za odprtje bančnega računa je pogosto potrebno dokazilo o prebivališču in davčna številka.
- Državljani EU so pri tem v prednosti, saj jih banke obravnavajo kot »svoje« stranke.
- Druge države se soočajo z več preverjanja, dodatnimi obrazci in včasih celo zavrnitvijo zaradi strožjih pravil proti pranju denarja.
PREVAJANJE IN OVERJANJE DOKUMENTOV:
- Državljani EU večinoma uporabljajo dokumente, ki so enotni ali vsaj priznani znotraj EU.
- Druge države pa morajo pogosto vse dokumente prevesti pri sodnem tolmaču in jih overiti, kar prinese dodatne stroške in daljše čakalne roke.
NEJASNE INFORMACIJE IN SPREMEMBE ZAKONODAJE:
Obe skupini tujcev se srečujeta z izzivi nedoslednih informacij na uradnih spletnih straneh ter s pogostimi spremembami zakonodaje. A države izven EU so tu v slabšem položaju, saj so postopki zanje praviloma bolj zapleteni in dolgotrajni.
Birokratske ovire v EU niso enake za vse – državljani EU imajo lažjo pot, saj jim pravila prostega pretoka omogočajo hitrejšo ureditev statusa. Tujci iz držav, ki niso članice EU pa se soočajo z bistveno več postopki, od dovoljenj in prevodov do zdravstvenih in finančnih dokazil.

Vir: Unsplash, Brett Jordan
Prav tukaj nastopi GoAssisto: s strokovno pomočjo in prilagojenim vodenjem poskrbimo, da tujci, ne glede na to, od kod prihajajo, lažje premagajo birokratske ovire in se posvetijo tistemu, kar je res pomembno: življenju in delu v novi državi.
Kaj bi izvedeli v naročniških novicah?
Ta blog ponuja splošen pregled najpogostejših težav, s katerimi se srečujejo tujci.
Če pa bi šlo za naročniško novico (na enega izmed naših paketov), bi dobili še:
- konkretne check-liste (kaj urediti v prvem tednu/mesecu po prihodu),
- povezave do uradnih obrazcev in pristojnih institucij,
- korak-po-korak postopke (npr. kako pridobiti davčno številko ali prijaviti prebivališče),
- osebna opozorila na roke in spremembe zakonodaje, ki veljajo za vaš primer.
PREVERI NAŠE NAROČNIŠKE PAKETE TUKAJ: https://goassisto.si/#paketi ![]()

SL
BS 